جرعه ای از معرفت . . .

وبلاگ طراحی شده نخستین جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی ( توسط :مجتبی متین)

جرعه ای از معرفت . . .

وبلاگ طراحی شده نخستین جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی ( توسط :مجتبی متین)

تأثیر قرآن در روح آدمی

تأثیر قرآن در روح آدمی

غربائى که به مکه مىآمدند چون معمولا براى طواف به مسجدالحرام مى رفتند , مشرکین به آنان توصیه مى کردند اگر مى روید بایستى پنبه در گوشتان محکم فرو کنید , تا مردیکه در سخنانش جادو است و مى ترسیم که شما را جادو کند , صدایش به گوش شما نرسد ! و براى این کار پنبه در اختیار آنان قرار مى دادند .

اتفاقا یکى از رؤساى مدینه به مکه آمده بود , و یکى از همین مکیها این توصیه را به او کرد . خودش چنین نقل مى کند , که چنان گوشهایم را پر از پنبه کردم که اگر دهل هم در گوشم مى زدند دیگر نمى شنیدم .

به مسجدالحرام آمدم و شروع کردم به طواف کردن . دیدم در آنجا مردى مشغول عبادت است که قیافه و چهره اش مرا جذب کرد . متوجه شدم که لبانش حرکت مى کند ولى من صداى او را نمى فهمم احساس کردم این همان شخص است .

ناگهان به این فکر افتادم که این چه حرفى است که اینها گفتند و من چرا باید از آنان بپذیرم بهتر اینست که من پنبه ها را در آورم و ببینم این مرد چه مى گوید : اگر حرف حسابى مى زند بپذیرم و گرنه زیر بار او نروم .

پنبه ها را درآوردم و به نزد او رفتم و به حرفهاى او گوش دادم , او آهسته آهسته آیات قرآن را مى خواند و من گوش مى کردم , چنان دلم را نرم کرد , که سر از پا نشناخته عاشق و شیفته او شدم .

این مرد از مؤمنین پایدار در تاریخ اسلام مى شود و جزء افرادى است که زمینه مهاجرت رسول الله را به مدینه فراهم مى سازد و اصولا نطفه اسلام مدینه و مهاجرت پیامبر در همین جلسه بسته شد ( 1 )

این اثر همان دلربائى و باصطلاح هنر و زیبائى قرآن است .


1 - داستان مربوط به اسعد بن زراره و ذکوان خزرجى است که از طرف قبیله خود براى جنگ با قبیله ( اوس ) به منظور تنظیم قرارداد نظامى بهمکه آمده

 

چرا جاى دور مى رویم ؟ قرآن نفوذ خارق العاده خودش را از چه دارد ؟ از زیبایى و فصاحتش قرآن مى توانست آن معنایى را که با اعماق روح انسان سرو کار دارد و به تعبیر خود قرآن[ ( مذکر]( است یعنى آنها را از درون انسان بیرون مى کشد , با یک عبارتهاى خیلى معمولى و ساده بیان بکند , ولى خداى اسلام و پیغمبر چون این کتاب معجزه باقى پیغمبر است , حقایقش را با زیبایى خارق العاده بیان کرده است به نظر شما فصاحت قرآن تاکنون چقدر اشک از مردم گرفته ؟ ! به تعبیر خود قرآن : & یخرون للاذقان سجدا . . . یخرون للاذقان یبکون & ( 1 ) افرادى که وقتى[ آیات قرآن را] مى شنوند , در حال گریه مى افتند و سجده مى کنند در دلهاى شب , آیات قرآن چقدر اشک ازمردم گرفته است ! در اثر این است که آن معانى در این لباس بسیار زیبا , آن حس جمال دوستى معنوى انسان را در اختیار مى گیرد و مسخر خودش مى کند . & و اذا سمعوا ما انزل الى الرسول ترى اعینهم تفیض من الدمع مما عرفوا من الحق & ( 2 ) .

1 ) سوره اسراء , آیات 107 و 109 .

2 ) سوره مائده , آیه[ 83 ترجمه : و چون آیاتى را که به پیامبر فرستاده شده است بشنوند , مى بینى که اشک از دیدگانشان جارى مى شود زیرا حقانیت آن را شناخته اند] .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد